Cyperns hovedstad Nicosia er byder både på fortidslevn, hyggelige caféer og shoppingmuligheder. Derudover har du også mulighed for at krydse grænsen mellem Syd- og Nordcypern, både til fods og i bil!
Indhold på siden
- 1 Hovedstad og vigtigt centrum
- 2 Seværdigheder i Nicosia
- 3 Nicosia klima
- 4 Kryds grænsen mellem Nord- og Sydcypern
- 5 Transport til og fra Nicosia
- 6 Nicosias historie
- 6.1 Fra lille landsby til verdens sidste delte hovedstad
- 6.2 Richard Løvehjerte besejre Cypern
- 6.3 Tempelridderne køber Cypern
- 6.4 Kongeriet Cypern 1192-1489
- 6.5 Nicosia & Lefkosia – kært barn har mange navne
- 6.6 Venetiansk herredømme 1489-1570
- 6.7 Osmannisk herredømme 1570-1878
- 6.8 Britisk herredømme 1878-1960
- 6.9 Uafhængighed og opdeling – 1960 og frem
Hovedstad og vigtigt centrum
Mere eller mindre midt på Cypern, ved floden Pedieos, ligger Nicosia i en højde af 220m over havets overflade. Ud over at være Cyperns største by, er Nicosia bland andet også kendt for at være verdens sidste delte hovedstad. Nicosia er nemlig delt mellem to nationer, Cypern og Tyrkiet.
Nicosia er en driftig og moderne by med flere fortidslevn, herunder den gamle bydel med store bymure. Ud over hovedstad, er Nicosia også centrum for økonomi, politik og kultur. Der bor omkring 55.000 (2011) indbyggere i den sydlige del og omkring 52.000 (2011) i den nordlige del af Nicosia.
Seværdigheder i Nicosia
- Cyprus museum, Kunstmuseum & Bymuseum
- Udforsk de venetiansk bymure
- Shopping
- Kryds grænsen til fods i gågaden
Gratis guidet ture arrangeret af turistkontoret – mandag og torsdag kl. 10 fra turistinformationen i den gamle by. Turerne er via fod og tager ca. 2 timer og 45 min. inkl. en 30 minutters pause. Du kan også hente en gå-turs brochure, som viser dig ruten.
- Kirker (Husk passende påklædning)
- Moskeer (Husk passende påklædning)
- Se de forskellige byporte/overgange
- Melios Pet Park (http://www.meliospetpark.eu/)
Følg linkene for at se flere seværdigheder og aktiviteter i Nicosia
Nicosia klima
Nicosia er præget at et typisk indlandsklima og er en af Cyperns varmeste og tørreste steder om sommeren. Temperaturerne svinger mellem 5 grader om vinteren og 40+ grader om sommeren. Der falder mest regn i december, januar og februar, hvor det daglige gennemsnit er 6,8mm. Nicosia får årligt 342.2mm regn, mens solen skinner 3.314 timer i gennemsnit pr. måned. Det anbefales at besøge Nicosia i foråret /forsommeren eller i efteråret. Det er også værd at huske på, at mange butikker og restauranter holder lukket i august, hvor varmen virkelig tager fat. Både i Nicosia og i resten af Cypern er det udpræget, at der holdes siesta midt på dagen – udnyt det til selv at tage en dukkert i poolen.
Kryds grænsen mellem Nord- og Sydcypern
I dag kan du krydse grænsen i Nicosia to steder; til fods via Ledra Palace overgangen i gågaden eller i bil via Metehan (Agios Dometios) overgangen! I dag krydser både græske cyprioter og tyrkiske cyprioter grænsen dagligt, og det er som sådan ikke noget problem. Når du krydser grænsen som turist, bliver du givet et hvidt stykke papir, hvorpå du skal skrive navn, pasnummer og nationalitet. Husk at gemme dette papir godt, du skal nemlig bruge det igen, når du atter krydser grænsen. Dette hvide papir fungerer som visa, og det vil blive stemplet (ikke dit pas).
Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan krydse grænsen i alle lejebiler, spørg du biludlejer herom. Derudover skal du også være opmærksom på, at der måske skal tegnes en separat bilforsikring, idet de græsk cypriotiske bilforsikringer ikke dækker i Nordcypern. Dette er ikke en omkostelig affære og der er forskellige intervaller, som du kan tegne forsikring for. Vær dog blot opmærksom på, hvilket tidspunkt grænsen krydses, hvis der skal tegnes forsikring! Der sidder nemlig ikke en person i ’boksen’ til forsikringer hele døgnet.
Transport til og fra Nicosia
Nicosia er forbundet med de andre byer via en moderne motorvej, nedenfor kan du se, hvilke vejnumre, der går mellem de forskellige byer. Den tidligere lufthavn i Nicosia blev automatisk nedlagt dengang Nicosia blev delt i to. Lufthavnen er nemlig placeret i på den grønne linje. Der blev derfor bygget en ny international lufthavn i Larnaca.
Motorveje i Cypern
Vejnummer | Byer |
A1 | Nicosia (Lefkosia) – Limassol (Lemessos) |
A2 | Nicosia – sydøst Larnaca |
A3 | Larnaca – Ayia Napa |
A6 | Limassol – Paphos |
A9 | Nicosia – vest Nicosia /Troodos bjergene |
Kom rund i Nicosia med bus, taxi & på cykel
Derudover kan du både køre med bus og taxi rundt I Nicosia og omegn. Taxaerne i Nicosia er pålagt at skulle køre med taxameter, hvilket sikre, at du ikke bliver snydt. Nicosia er modsat mange af de andre storbyer i Cypern fortaler for cykler. Som nævnt under byen Paphos, så er det ikke særligt populært at cykle. Nicosia iværksatte dog i 2011 en plan, som skulle få flere op på cyklerne, både for at formindske forureningen, og for at skære ned på trafikpropper. Der er fx blevet lavet cykelstier og opsat lejecykler rundet om i byen.
Der er i øjeblikket ingen tog på Cypern, men det siges at man planlægger at genindføre tog. Mellem 1905 og 1951 kørte der nemlig tog i Cypern. Strækningen havde 39 stop. Jernbanen blev dog lukket pga. økonomiske vanskeligheder.
Nicosias historie
Fra lille landsby til verdens sidste delte hovedstad
Arkæologiske fund i byen daterer, at Nicosia har været beboet siden begyndelsen af bronzealderen 2500 år f.Kr. Dengang var byen kendt under navnet Ledra el. Lefkotheon. Byen udviklede sig i modsætning til kystbyerne ikke særligt hurtigt, idet hovederhvervet var landbrug modsat handel ved kysten. Mens romerne og det byzantinske rige herskede øen blev Nicosia også refereret til som Lefkousia, hvilket ligger tæt op ad det græske navn vi kender i dag, nemlig Lefkosia. Omkring år 400 e.Kr. blev byen hovedsæde for biskop Saint Tryphillios, hvilket gjorde byen mere betydningsfuld. På dette tidspunkt havde byen Paphos for længst mistet titlen som hovedstad, hvilket byen Salamis i øst (nær Famagusta) havde overtaget. I år 647 blev Salamis dog destrueret under et angreb af araberne, og det er lidt uvist hvilken by der fungerede som hovedstad efterfølgende. Men da Cypern atter sluttede sig til det byzantinske rige omkring år 965 blev Nicosia gjort til hovedstad og er det fortsat den dag i dag. Man valgte dengang at flytte hovedstaden ind i landet, da byen var mere beskyttet mod angreb og plyndringer end kystbyerne, som man ellers tidligere valgte som hovedstæder. Der blev bygget en borg til Cyperns byzantinske guvernør, Issac Comnenus, som udnævnte sig selv til hersker over Cypern. Issac regerede Cypern mellem 1183 og 1191, hvorefter Cypern kort kom under engelsk herredømme.
Richard Løvehjerte besejre Cypern
I middelalderen blev Cypern nemlig besejret af Richard Løvehjerte. Historien fortæller, at Richard Løvehjerte var på vej til det hellige land på sit 3. krydstogt i 1187. Skibene blev fanget i uvejr og Richard Løvehjerte stoppede både på Kreta og Rhodos inden han nåede Cypern. Tre andre skibe sejlede forud, men to af dem forulykkede ved Cypern. Det tredje skib, hvor hans tilkommende hustru og dronning Joan af Sicilien (hans søster) var om bord, lagde anker ud for Limassols kyst. Joan nægtede at gå i land, idet hun frygtede at blive taget til fange af Issac Comnenus, som hadede alle franskmænd. En frygt, som var berettiget, idet Issac prøvede at fange dem, i håb om at kunne kræve løsepenge for dem. Richard ankom en uge senere og blev meget gal over den behandling hans kommende brud og søster havde modtaget. Richard Løvehjerte besluttede sig derfor for at besejre Nicosia, hvilket lykkedes i 1191. Efterfølgende blev resten af Cypern besejret og han blev hersker over Cypern.
Tempelridderne køber Cypern
Det var dog kun for en kort periode, idet Richard Løvehjerte valgte at sælge Cypern til Tempelridderne for 100.000 byzantinske guldmønter. Tempelridderne tog ophold i Nicosia, men den 11. april 1192 gjorde indbyggerne i Nicosia oprør mod dem og drev dem fra byen. De brændte og destruerede borgen og det meste af byen, for at sikre sig, at tempelridderne ikke vendte tilbage.
Kongeriet Cypern 1192-1489
Guy Lusignan, Konge af Jerusalem med franske rødder, købte Cypern af Tempelridderne i 1192. Han inviterede en masse adelsmænd og eventyrer med sig og fordelte landet mellem dem. Nicosia forblev som sagt hovedstad for deres fælles kongerige. Guy indførte et strengt feudalt system, og de fleste cyprioter blev slaver i deres eget land. Derudover adopterede han den latinske kirke og franske administration. Der blev bygget mange bymure, borge, gravkamre mv., de blev dog senere hen destrueret af en venetiansk hersker.
Navnet Nicosia opstod også i denne periode. Det var åbenbart svært for franskmændene at udtale Lefkosia, hvorfor det i stedet blev til Nicosie. Nicosie oversat fra fransk til engelsk er Nicosia, som vi kender det i dag.
Venetiansk herredømme 1489-1570
I 1489 kom Cypern under venetiansk herredømme. Nicosia blev atter gjort til administrativt centrum. Den venetianske guvernør indså, at det var vigtigt at beskytte de forskellige byer, hvorfor der blev bygget flere fæstningsværker rundt om i landet. I 1567 blev der bygget et nyt fæstningsværk i Nicosia, det er stadig velbevarede den dag i dag. Alle tidligere bygninger og murer mv., som franskmændene havde bygget blev jævnet med jorden. Det nye fæstningsværk håbede man var bedre egnet til at beskytte byen mod osmannerne. Selv floden Pedieos blev omdirigeret af strategiske grunde.
Osmannisk herredømme 1570-1878
Den 1. juli 1570 invaderede osmannerne Cypern. Efter at have besejret Paphos, Limassol og Larnaca marcherede de videre mod Nicosia. Nicosia holdt stand i 40 dage indtil de måtte overgive sig d. 9 september 1570. Det siges, at op mod 20.000 indbyggere mistede livet og kirker, paladser og offentlige bygninger blev plyndret. Efter sejren, som efterlod store skader på bymuren, blev kirkerne omdannet til moskeer. Det er meget få steder i verden, hvor én og samme bygning, har fungeret både som moske og kirke, alt efter, hvem der sad på magten. Mange steder/pladser i Nicosia har bibeholdt de navne, som blev givet under det osmannske herredømme. Selvom tyrkere og cyprioter boede mere eller mindre side om side, bosatte tyrkerne sig mest nord for floden Pedieos, mens cyprioterne bosatte sig sydligt herfor. Nicosia var til at begynde med delt op i 12 områder, men det blev senere hen forøget til 24. Hvert område var bygget op omkring en kirke eller moske.
Britisk herredømme 1878-1960
Den 5. juli 1878 blev Cyperns administration officielt overdraget til Storbritannien. Under den britiske administration var Nicosia stadig kun koncentreret inden for de venetianske bymure. Det var først i 1881 at man udvidede vejene og lavede bredere og bedre veje ud til kystbyerne – de blev dog først asfalteret efter 1. Verdenskrig. Der blev gennem årene lavet porte i bymuren, for at skabe veje ind og ud ad byen, gående i forskellige retninger, herefter deres navne; Paphos Port, Limassol Port osv. Åbningen af bymuren ledte til, at ophavslandet i efterkrigstiden blev udstykket, hvilket førte til en udvidelse af byen. I takt med udvidelsen, blev flere småkvarterer opslugt og forenet med byen. I 1955 begyndt en bevæbnet græsk cypriotisk oprørsgruppe (EOKA) at protesterer mod det britiske herredømme. Den nationalistiske militante gruppe, med opbakning af de fleste græsk cyprioter, ønskede at genforene Cypern med Grækenland. Genforeningen fejlede dog, men Cypern fik i stedet sin selvstændighed i 1960. Hovedparten af kampene og oprørerne foregik i Nicosia, der som sagt var administrativt hovedsæde.
Uafhængighed og opdeling – 1960 og frem
I 1960 blev Nicosia udnævnt til hovedstad i Republikken Cypern. Staten blev stifte af både græske og tyrkiske cyprioter. Men i 1963, efter grækerne foreslog en ændring af forfatningen, som tyrkerne ikke accepterede, brød der krig ud mellem de to nationer. Krigen resulterede i en opdeling af Nicosia. Hvorefter Nicosia blev delt i en græsk og en tyrkisk del – kun adskilt af ’den grønne linje’. Navnet den grønne linje kommer sig af, at den FN officer, der opdelte byen, anvendte en grøn tusch til at markere skillelinjen. De interne kampe fortsatte dog og tyrkere flyttede nordpå og grækere syd på. I sommeren 1974 prøvede både Grækenland og Tyrkiet at erobre den modsatte halvdel af øen under forskellige påskud. Det lykkedes Tyrkiet at erobre blandt andet Kyrenia og Famagusta, hvilket førte til et enormt flygtninge pres i den sydlige del. Tyrkiet erklærede i 1975 de erobrede byer for tyrkiske, og i 1983 erklærede de tyrkiske cyprioter deres uafhængighed. Nordcypern blev til den Tyrkiske Republik i Cypern (dog kun anerkendt af Tyrkiet). Den 23. april 2003 blev den første grænseovergang, Ledra Palace, i Nicosia åbnet. Det var første gang siden 1974, at du kunne krydse grænsen mellem Nord- og Sydcypern. Andre overgange blev åbnet i hhv. 2003 og 2008.
Har du spørgsmål eller kommentarer er der kun en løsning. Skriv dit spørgsmål eller din kommentar herunder
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Google+
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Facebook
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Disquss