Det er altid anderledes at køre bil i et andet land. Ét er at skiltene er på et fremmed sprog og at færdselsreglerne er lidt anderledes. Noget helt andet er at skulle køre i et land, hvor trafikken er markant anderledes i forhold til hvordan bilisterne kører og reglerne håndhæves og der samtidigt er venstrekørsel.
Derfor har jeg skrevet denne guide med 17 tips og råd baseret på mine erfaringer, som gerne skal gøre det lettere for dig at køre bil i Cypern.
Overordnet skal du være opmærksom på følgende to ting:
- Færdselsreglerne følges som var de vejledende
- Cypriotiske bilister tænker primært på sig selv, de 2 x 4 meter der udgør deres bil, og hvordan de kommer hurtigst til deres destination
Når du læser de 17 punkter herunder, kan det lyde som om, det er problematisk at køre bil i Cypern. Det er det ikke – trafikken flyder relativt fint og er af en klassisk sydeuropæisk standard.
Herunder kan du vælge det emne, som du er mest interesseret i – eller du kan gå direkte til starten af listen ved at klikke her.
Der er venstrekørsel i Cypern
Der køres i venstre side i Cypern. På forhånd er de fleste lidt nervøse for at køre i venstre side af vejen, men det er der ingen grund til. Det er næsten det samme som at køre i højre side af vejen. Den eneste forskel er, at alt er modsat og det føles helt naturligt at køre i den ”forkerte” side efter få minutter. Det er straks værre at være passager – det kan godt tage lidt tid at vænne sig til.
Du skal dog være ekstra opmærksom på, at du vælger det rette spor, når du starter et sted, hvor der ikke er andet trafik. Det er typisk, når der ikke er andet trafik, at man falder tilbage til sine vaner og kører i højre side.
Med mindre du vil være genstand for et godt grin, så sørg også lige for at tænke dig om en ekstra gang, inden du går om til fordøren i passagersiden.
Om færdselsreglerne
Færdselsreglerne er mere eller mindre de samme som i Danmark. Vi har boet i Cypern siden april 2012 og jeg har ikke bemærket nogle regler, som er markant anderledes end i Danmark, Det vil sige ud over de få, som jeg beskriver herunder.
Reglerne håndhæves dog generelt lidt løst, hvilket formentlig også er grunden til, at en del lokale ser lidt stort på mange af færdselsreglerne. Det er dog ikke anbefalelsesværdigt at gøre selv – skulle du blive involveret i et uheld, er det rart at have sit på det tørre.
Hastighedsgrænser
Hastighedsgrænserne er i de fleste tilfælde markeret tydeligt og minder om de danske. Ved bykørsel er hastighedsgrænsen 50 km/t med mindre andet er angivet. På landeveje er hastighedsgrænsen som udgangspunkt 80 km/t.
På motorvejene afviger hastighedsgrænsen fra danske forhold, da den er på 100 km/t. Dog er det værd bemærke, at politiet efter sigende ikke stopper bilister på motorveje, før fartoverskridelsen er på mere end 19%. Vær opmærksom på, at der dagligt er fartkontroller på motorvejene.
Derudover er der en del skilte, som viser, at der er automatisk fartkontrol. Det skal du ikke regne med, der er pt. (juli 2014) kun én automatisk fartkontrol – på en forsøgsstrækning i centrum af Nicosia.
Bøder for overtrædelser af hastighedsgrænserne er grinagtigt små – Du kan se en oversigt over bøder i bunden af siden.
Promille- og spirituskørsel
Lovgivningen på dette område er strammere end i Danmark, så det er helt sikkert værd at være opmærksom på. Grænsen for promillekørsel er på 0,22 promille, hvilket er lidt mindre end det halve end i Danmark. Du kan se de forskellige promillegrænser og tilhørende bøder i bunden af siden.
Det er efter min bedste overbevisning ikke noget, som der kontrolleres i nærheden af lige så nidkært som farten. Der er dog razziaer fra tid til anden.
Brug af sikkerhedssele
Det er lovpligtigt at benytte sig af sikkerhedssele. På bagsædet lader der ikke til at være krav til brug af sele, men det er der. F.eks. vil du fra tid til anden se børn, som hopper rundt og leger på bagsædet under kørslen. Overtrædelser straffes med bøde – Se bødestørrelser nederst på siden.
Det kan du forvente fra dine medbilister
Det er svært at sige noget generelt om dette udover, at det er lidt anderledes. Derfor har jeg inkluderet et par råd, som jeg især synes er værd at være opmærksom på. Det allerbedste tip er dog – som altid som bilist – at være opmærksom på potentielle farer.
Efter sigende er det rigtigt let at tage kørekort i Cypern. Det resulterer selvfølgelig i mangel på rutine blandt bilisterne. Denne video viser en kørelærer instruere sin elev til at bakke rundt om et hjørne i den forkerte side af vejen. Det synes jeg er ganske sigende.
Her kommer mine bedste råd til, hvad du skal være en lille smule ekstra opmærksom på i forhold til dine medbilister.
I rundkørslerne
Reglerne for kørsel og placering i rundkørsler i Cypern er præcist som i Danmark – bortset fra, at der køres den modsatte vej rundt.
I praksis fungerer det dog ikke sådan – Folk placerer sig som de har lyst til eller ved bedst. Undersøgelser af cypriotiske bilister viser også, at 51% af cypriotiske bilister ikke ved, hvordan de skal køre korrekt i en rundkørsel [link på engelsk].
Derfor er mit råd til dig: Sørg for at du ved, hvor du skal ud og placer dig derefter. Sørg også for at kigge dig for, inden du skifter spor. Og brug dit blinklys til at indikere, når du vil ud. Præcist som i Danmark.
Hjørnerne skæres af i sving
Noget andet, som du skal være opmærksom på, er når du kører frem mod et kryds. Det er nemlig meget populært at skære hjørnet af. Det er en lille ting, men det er så absolut værd lige at have i baghovedet, når du kører frem mod et kryds uden trafikfyr.
Pas på højresvingende, når der bliver grønt
Jeg bliver i svingets verden. Når du holder i et lyskryds og skal ligeud, så snart der bliver grønt, vil du altid forvente at have forkørselsret – især over for biler, som skal til højre (husk – der er venstrekørsel, så det er omvendt).
Sådan er reglerne også i Cypern. I realiteten vil du dog opleve, at når lyset skifter til grønt, vil en bilist fra den anden side af lyskrydset somme tider begynde sit højresving og skære ind foran dig.
Placering på vejen
Mange cyprioter kører tættere på på midterstriben end på kanten af vejen. Jeg har spurgt ind til det en gang, og det er tilsyneladende en vane, som mange har lagt sig til, fordi en del veje er af mindre dårlig kvalitet omkring kanten.
Generelt bliver striber på vejen opfattet som vejledende og nogle gange ignoreret. Trafikken flyder dog fint og det er en mindre ting, men værd at være opmærksom på.
Blinker – blinker ikke
Der er en udpræget mangel på brug af blinklys til at indikere, hvor bilister har tænkt sig at køre hen. Det gælder både ved sporskift på motorvejen og i ganske almindelige trafiksituationer og sving. Det kan være en smule frustrerende. Vær opmærksom på det og du skal nok undgå farlige situationer.
Du kan ligeledes heller ikke altid regne med, at en medbilist har tænkt sig at dreje i den retning, som han/hun indikerer. Det kan lige så vel være fordi han eller hun har glemt at slå indikatoren fra.
Dyt – Dyyt – Dyyyyyyt
Hornet er enhver bilists bedste ven i Cypern. Det er ofte i brug – også i situationer, hvor det er unødvendigt. Men som nævnt i indledningen, så er mange cypriotiske bilister små konger af deres bil når de kører og har ikke forståelse for meget andet, end hvad de skal. Dyt igen og hæv dine arme opgivende – lad som om du mener, det er deres skyld og kom videre. Det er kulturen.
Der parkeres overalt
Dobbeltmarkerede, fuldt optrukne linjer betyder ligesom i andre lande, at her må du ikke parkere. Det er også helt korrekt, men som andre af de ting, jeg har beskrevet i denne artikel, er det ikke altid, at reglerne håndhæves stramt.
Generelt så fungerer parkeringen i Cypern efter følgende uofficielle regel: er der plads, må der parkeres. I sjældne tilfælde kommer politiet dog forbi for at stikke bøder ud.
En anden relativt populær måde at parkere på er dobbeltparkering med katastrofelyset tændt. Det lyder kaotisk, og det er det også lidt – til gengæld betyder det også, at man ikke skal lede så længe efter en parkeringsplads.
Afkørsler fra motorvejen
Der er to motorveje i Cypern. Den ene starter i Larnaca og den anden i Nicosia. De går begge vestpå, samles inden Limassol og fortsætter til Paphos.
Hvis du skal af motorvejen udenfor de store byer, skal du være meget opmærksom på, at afkørslen i nogle tilfælde er kort, samt at kan ende i et 90 graders sving, hvor anbefalet hastighed er 25-35 km/t. Derfor er det vigtigt at være forberedt på snart at skulle forlade motorvejen og tilpasse farten derefter.
Involveret i et uheld – Sådan gør du
Er du uheldig at blive direkte involveret i et uheld, er den lokale praksis noget anderledes, end hvad du er vant til fra Danmark.
Det første du skal gøre, er selvfølgelig at sikre, at du selv og passagererne i bilen ikke er kommet til skade, Derefter skal du forlade bilen og komme væk fra vejen.
Hvad du ikke må gøre, er at flytte bilen. Uanset, hvor lille ulykken er, eller hvor den er sket, må du ikke flytte bilen – med mindre du ønsker at tage al skylden for ulykken.
Først når forsikringens folk har været der og taget deres billeder, noter og forklaringer, kan bilen flyttes. Hvis politiet kommer inden, har det ikke rigtigt nogen betydning. Vent på at forsikringsagenterne ankommer og bliver færdige, før du flytter bilen.
Lejebiler – hvad skal du tænke over
Hvis du kører rundt i en lejebil, er det tydeligt for alle. Nummerpladen er nemlig rød med sorte bogstaver. Det gør det ret tydeligt.
Hvis du er involveret i et uheld, er der en højere en gennemsnitlig chance for, at du må tage skylden. Grunden er (formodentlig), at lejebiler i langt de fleste tilfælde er fuldt forsikrede – Det samme er ikke tilfældet med cyprioter. Så klør de lokale hinanden lidt på ryggen.
I en lejebil skal du desuden også være opmærksom på, at der er visse steder, hvor forsikringen ikke nødvendigvis dækker pga. vejenes kvaliteter. Eksempler kan være grusveje i afsides områder – Spørg, når du lejer, så du er sikker.
Du kan læse mere om mulighederne for biludlejning i Cypern her.
Bøder i trafikken
Bødestørrelserne i Cypern er anderledes end i Danmark. Her har vi lavet en oversigt over bødestørrelser for de mest almindelige overtrædelser.
Hastighedsoverskridelser
Overskridelse i % | Bødens størrelse | Strafpoint |
Op til 30 % | 1 € pr. Km/t. | 0-2 point |
31 – 50 % | 2 € pr. Km/t. | 2-4 point |
51 – 75 % | 3 € pr. Km/t. | 3-6 point |
Over 75 % | Fastsættes i retten | 3-6 point |
Er du ikke indehaver af et cypriotisk kørekort, betyder strafpointene ikke noget for dig pr. juli 2014.
Bøder for promille- og spiritus-kørsel
Her kan du se bødestørrelser for forskellige grader af promille- og spirituskørsel:
Blodpromille | Bødens størrelse | Strafpoint |
0,23 – 0,35 | 100 € | 0-2 point |
0,36 – 0,55 | 200 € | 2-4 point |
0,56 – 0,70 | 300 € | 3-6 point |
Over 0,71 | Fængsel eller bøde mellem 150 € – 400 € (fastsættes i retten) | 3-6 point |
Andre udvalgte bøder
Overtrædelse | Bødens størrelse |
Tale i mobiltelefon under kørsel | 85 € |
Kørsel uden sele | 85 € |
Spise eller drikke under kørsel | 85 € |
Køre motorcykel uden hjelm | 85 € |
At køre uden advarselstrekant i bilen | 20 € |
Bonusinfo: Du kan ikke betale bøder på stedet og jeg vil ikke umiddelbart anbefale, at du foreslår det. Bøder kan i stedet betales på nettet her (Engelsk).
Var det brugbart? Hjælp os og del
Har du selv gjort dig nogle erfaringer med at køre i Cypern eller er der noget, som du gerne vil have uddybet, så vil vi rigtigt gerne have en kommentar gerne herunder.
Og…. Kunne du li’ eller bruge artiklen, vil jeg sætte stor pris på det, hvis du har lyst til at dele artiklen med dine venner.
Har du spørgsmål eller kommentarer er der kun en løsning. Skriv dit spørgsmål eller din kommentar herunder
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Google+
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Facebook
Warning: Use of undefined constant tab - assumed 'tab' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/cypernguiden.dk/public_html/wp-content/plugins/gplus-comments/includes/templates/container.php on line 62
Kommenter med Disquss